Praktyki zawodowe pielęgniarek i położnych
INDYWIDUALNE I GRUPOWE PRAKTYKI PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
– ZAKOŃCZENIE DZIAŁALNOŚCI
Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Elblągu przypomina, że w przypadku zakończenia działalności gospodarczej należy złożyć wniosek o wykreślenie praktyki z Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL).
W przypadku zawieszenia działalności oraz innych zmian dotyczących prowadzonej praktyki (np. zmiana adresu, zakładu – miejsca udzielania świadczeń, zakresu działalności) należy złożyć wniosek o zmianę wpisu w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL) – zmiana wpisu w rejestrze podlega opłacie.
Podstawa prawna: art. 107 oraz 108 ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 799 ze zm.).
INDYWIDUALNE I GRUPOWE PRAKTYKI PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
– NOWY KOD DZIAŁALNOŚCI DLA PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
Od stycznia 2025 roku zmianie ulega Polska Klasyfikacja Działalności.
Nowy kod działalności dla pielęgniarek i położnych, które zamierzają wykonywać zawód w formie indywidualnej praktyki to: 86.94.Z – Działalność pielęgniarska i położnicza.
Podstawa prawna: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz.U. poz. 1936)
ZAPRASZAMY NA BEZPŁATNY WEBINAR DLA PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH PROWADZĄCYCH INDYWIDUALNĄ PRAKTYKĘ ZAWODOWĄ!
Link do zapisów:
Obowiązek sporządzenia sprawozdań statystycznych przez wszystkie praktyki zawodowe prowadzone
przez pielęgniarki i położne wpisane w Rejestrze podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie Programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2024 (Dz.U. 2023 poz. 2747 z późn. zm.), obowiązek przekazywania danych obejmuje wszystkie praktyki zawodowe. Obowiązek dotyczy złożenia sprawozdań statystycznych będących we właściwości Ministra Zdrowia. Dlatego też przypominamy o wywiązaniu się z obowiązku i zachęcamy do złożenia sprawozdań w Systemie Statystyki w Ochronie Zdrowia. Jednocześnie informuję, że od stycznia 2025 roku obsługa sprawozdawczości będzie odbywała się w Systemie Statystyki w Ochronie Zdrowia w wersji 2 (SSOZ 2).
Dostęp do SSOZ 2:
https://ssoz2.ezdrowie.gov.pl/
Wszystkie niezbędne informacje związane z dostępem do Systemu jak i samymi sprawozdaniami znajdują się na stronie https://ezdrowie.gov.pl/portal/home/systemy-it/system-statystyki-w-ochronie-zdrowia.
Dodatkowe informacje znajdują się poniżej:
W celu zalogowania się do SSOZ 2 należy mieć aktywne konto na Profilu Zaufanym (PZ).
W przypadku:
- posiadania konta na PZ nie trzeba tworzyć nowego profilu zaufanego,
- gdy nie posiadacie Państwo konta na PZ w pierwszej kolejności należy się zarejestrować.
Instrukcja rejestracji Profilu Zaufanego:
https://pz.gov.pl/pz/registerMainPage
W SSOZ 2 w pierwszej kolejności należy wybrać profil w którym będziecie Państwo pracowali. Osoby posiadające konto w SSOZ 1 mogą skorzystać z opcji przeniesienia konta do SSOZ 2 bez konieczności składania jakichkolwiek wniosków o utworzenie nowego profilu. Do przeniesienia konta niezbędne jest posiadanie loginu i hasła z których korzystaliście Państwo w SSOZ 1.W przypadku braku loginu i hasła należy utworzyć nowy profil w SSOZ 2, w którym Państwo będziecie pracować.
Instrukcja przenoszenia konta z SSOZ 1/ wnioskowania o nowy profil:
- film instruktażowy:https://www.youtube.com/watch?v=3fzacLqZsi0&list=PLzPRusQntEIlIUsYxUVSS0XFHevsDL_2m&index=1
- instrukcja użytkownika: https://ssoz2.ezdrowie.gov.pl , zakładka “Jak uzyskać dostęp”.
Instrukcje obsługi systemu:
- filmy instruktażowe: https://www.youtube.com/playlist?list=PLzPRusQntEIlIUsYxUVSS0XFHevsDL_2m ,
- instrukcje użytkownika: https://ssoz2.ezdrowie.gov.pl/instructions (dostępne po zalogowaniu).
Pomoc techniczna:
W zakresie SSOZ, bądź pomoc w zakresie logowania do SSOZ można uzyskać na infolinii Centrum e-Zdrowia dostępnej całodobowo, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku pod telefonem 19 239, (22 19 239 dla telefonów stacjonarnych), mailem ssoz@cez.gov.pl .
Pomoc merytoryczna świadczona w dni robocze w godzinach 8-16:
W przypadku wątpliwości dotyczących zakresu danych zawartych w sprawozdaniach, należy kontaktować się z administratorami / realizatorami wojewódzkimi właściwymi dla Państwa położenia, lub pracownikami Wydziału Statystyki i Business Intelligence Centrum e-Zdrowia.
Jakie dane należy przekazać?
Praktyki wypełniają tylko te sprawozdania, które dotyczą działalności Państwa praktyki, zgodnie z opisem w kolumnie „Obowiązek dotyczy”. Sprawozdania MZ-88 i MZ-89 są obligatoryjne dla wszystkich Sprawozdawców, natomiast pozostałe sprawozdania wypełniają praktyki, które mają wpisany przynajmniej jeden z kodów praktyki od 95 do 99.
Nazwa sprawozdania | Obowiązek dotyczy | Termin składania |
MZ-06 – sprawozdanie z realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami w szkołach |
Podmioty wykonujące działalność leczniczą w tym indywidualne i grupowe praktyki zawodowe lekarzy, pielęgniarek i położnych udzielające ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki profilaktycznej nad dziećmi i młodzieżą szkolną. |
do 30.09.2025 r. za rok szkolny 2024/2025 |
MZ-11 – sprawozdanie o działalności i pracujących w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej |
Podmioty wykonujące działalność leczniczą, w tym indywidualne i grupowe praktyki zawodowe lekarzy, pielęgniarek i położnych, fizjoterapeutów udzielających ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych w ramach środków publicznych (umowa z NFZ). |
28 .03. 2025 r. |
MZ-88 – sprawozdanie o pracujących w podmiotach wykonujących działalność leczniczą |
Podmioty wykonujące działalność leczniczą udzielające ambulatoryjnych i stacjonarnych świadczeń zdrowotnych, w tym indywidualne i grupowe praktyki zawodowe lekarzy, pielęgniarek i położnych, praktyki zawodowe fizjoterapeutów oraz regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa |
10.04. 2025 r. |
MZ-89 – sprawozdanie o specjalistach pracujących w podmiotach wykonujących działalność leczniczą |
Podmioty wykonujące działalność leczniczą udzielające ambulatoryjnych i stacjonarnych świadczeń zdrowotnych, w tym indywidualne i grupowe praktyki zawodowe lekarzy, pielęgniarek i położnych, praktyki zawodowe fizjoterapeutów oraz regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa |
10.04. 2025 r. |
Pismo z Centrum e-Zdrowia w sprawie obowiązku sprawozdawczego praktyk pielęgniarek i położnych
UWAGA ZMIANA SPOSOBU KORZYSTANIA Z SYSTEMU
– REJESTRZE PODMIOTÓW WYKONUJĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ (RPWDL)
DLA NOWYCH PRAKTYK OD 23.08.2024 r.
23 sierpnia 2024 roku zmieni się sposób tworzenia, obsługi i dostępu do wniosków oraz ksiąg rejestrowych w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL). Zmiana dotyczy RPWDL 1.0 oraz RPWDL 2.0. Będzie mieć wpływ na korzystanie z rejestru zarówno przez Państwa, jako przedstawicieli organów rejestrowych, jak i przez podmioty wykonujące działalność leczniczą, jak i przez użytkowników korzystający z rejestru bez logowania.
Planowana zmiana jest kolejnym etapem procesu wdrażania RPWDL 2.0 (rpwdl2.ezdrowie.gov.pl/). Rejestr w wersji 2.0 wprowadza szereg zmian, usprawnień i walidacji jakości wprowadzanych danych do systemu oraz samego procesu ich wprowadzania. Jedną z nich jest obsługa złożonych wniosków. Zgodnie z założeniem uzgodnionym z właścicielem biznesowym (Ministerstwem Zdrowia) w nowej wersji systemu organy rejestrowe odsyłają wnioski do wnioskodawców w celu poprawy zauważonych błędów lub uzupełnienia braków, zaś wymagane poprawki mogą wprowadzić jedynie wnioskodawcy. Pracownicy organów rejestrowych nie będą mogli dokonać żadnych modyfikacji na wnioskach złożonych przez wnioskodawców.
Obecnie funkcjonująca wersja 2.0 rejestru obsługuje tylko diagnostów laboratoryjnych. Do tej pory wszystkie wnioski dotyczące pozostałych podmiotów wykonujących działalność leczniczą były obsługiwane w RPWDL 1.0 (rpwdl.ezdrowie.gov.pl/). Zmiana, która zostanie wprowadzona, spowoduje, że od 23 sierpnia tego roku przez okres przejściowy:
- w systemie RPWDL 2.0 będą obsługiwane wnioski o nowy wpis dla wszystkich grup (podmiotów leczniczych oraz praktyk zawodowych lekarzy, pielęgniarek i fizjoterapeutów),
- w RPWDL 1.0 zostanie zablokowane wprowadzanie wniosków o nowe wpisy do rejestru, z wyjątkiem wniosków dotyczących rejestrowania istniejącej w RPWDL 1.0 praktyki zawodowej na obszarze nowego organu rejestrowego,
- wnioski oraz księgi istniejące w RPWDL 1.0 będą nadal obsługiwane w rejestrze 1.0.
Termin zakończenia okresu przejściowego zostanie podany w następnych miesiącach. Zakończenie okresu przejściowego oznacza migrację wszystkich danych z RPWDL 1.0 do 2.0, a następnie wyłączenie RPWDL 1.0.
Schemat obsługi RPWDL 1.0 oraz 2.0 od 23 sierpnia 2024 prezentowany jest na poniższej grafice.
Pobierz schemat obsługi RPWDL 1.0 oraz 2.0 od 23 sierpnia.
Zachęcamy do zapoznania się także z przygotowanymi dla Państwa instrukcjami i materiałami edukacyjnymi wideo. Jeśli nie znajdą Państwo w powyższych materiałach odpowiedzi na swoje pytania, prosimy o kontakt mailowy na adres: rpwdl@cez.gov.pl.
Z poważaniem,
Centrum e-Zdrowia
Instrukcja logowania i migracji danych użytkownika w systemie RPWD poprzez platformę e-PLOZL
ZAPROSZENIE NA WEBINARIUM
Prometriq Akademia Zarządzania zaprasza wszystkie osoby prowadzące indywidualne praktyki na bezpłatne webinarium „RODO w Twojej praktyce”, dzięki któremu uzyskają Państwo możliwość uporządkowania dokumentacji RODO zgodnie z aktualnymi wytycznymi.
Szkolenie jest zorganizowane w ramach projektu „Intensywny kurs menadżerski dla pracowników ochrony zdrowia” finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wszyscy uczestnicy otrzymają bezpłatnie publikację „RODO w twojej praktyce. Pytania i odpowiedzi”, materiały szkoleniowe (pendrive i prezentacja) oraz certyfikat potwierdzający nabytą wiedzę.
Webinarium „RODO w Twojej praktyce”odbędzie się 14 lipca 2020 r. o godzinie 11.00
Zapisy: sekretariat@prometriq.pl
KOMUNIKAT PREZESA NFZ DOTYCZĄCY OBOWIĄZKU PRZEKAZYWANIA ADRESU ELEKTRONICZNEGO DO NFZ
Warmińsko-Mazurski Oddział Wojewódzki w Olsztynie w załączeniu przekazuje komunikat Prezesa NFZ dotyczący obowiązku przekazywania adresu elektronicznego do NFZ oraz instrukcję dotyczącą wpisywania adresu elektronicznego na portalu SNRL (System Numerowania Recept Lekarskich).
Osoby uprawnione do wystawiania recept, które nie posiadają konta na SNRL prosimy by przekazywały informacje o swoim adresie elektronicznym, na który będzie dostarczana korespondencja w celu realizacji zadań wynikających z art. 8 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw z odpowiednią adnotacją na adres: kontrola@nfz-olsztyn.pl
W załączeniu:
Instrukcja przekazywania adresów e-mail do kontroli dla osób uprawnionych do wystawiania recept
Pismo przewodnie W-M OW NFZ w Olsztynie
PRZYPOMNIENIE O OBOWIĄZKU AKTUALIZACJI DANYCH OSOBOWYCH
W związku z korespondencją z Centrum Systemów Informatycznych Ochrony Zdrowia, dotyczącą usunięcia z księgi rejestrowej w rejestrze praktyk zawodowych informacji o adresie e-mail oraz numerze telefonu indywidualnej praktyki, a ujawnieniem informacji dotyczących adresu do korespondencji, uprzejmie prosimy o zweryfikowanie zgodności wprowadzonych do ksiąg adresów do korespondencji z adresami podanymi do publicznej wiadomości w rejestrze CEIDG (Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej). Informujemy dodatkowo, że zgłoszenie zmian w rejestrze CEIDG nie jest jednoznaczne z wpisaniem ich do rejestru praktyk zawodowych. Wpisanie do księgi rejestrowej aktualnych danych wymaga złożenia wniosku o wpis zmiany w rejestrze RPWDL. Przypominamy, ze adres do korespondencji w księdze RPWDL i adres do doręczeń podany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej muszą być identyczne.
Weryfikacja zgodności ww.danych i wprowadzenie ewentualnych zmian jest obowiązkiem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu praktyki pielęgniarskiej/położniczej i wynika z zapisu art. 107.1. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej
Art 107.1 Podmiot wykonujący działalność leczniczą, wpisany do rejestru jest obowiązany zgłaszać organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych objętych wpisem w terminie 14 dni od dnia ich powstania.
ZAŁOŻENIE INDYWIDUALNEJ PRAKTYKI PIELĘGNIARKI LUB POŁOŻNEJ
JAK TO ZROBIĆ?
CO JEST POTRZEBNE DO ZAŁOŻENIA PRAKTYKI ZAWODOWEJ:
- Ksero prawa wykonywania zawodu
- Zaświadczenie z Urzędu Miasta lub Gminy o założeniu działalności gospodarczej pod indywidualną praktykę pielęgniarską lub położniczą
- Oświadczenie o opłacaniu składek członkowskich na OIPiP
- Ksero opłaty za wydanie indywidualnej praktyki zawodowej (w chwili obecnej na 2024 rok jest to kwota 149 zł)
- Aktywne konto e-PUAP, czyli podpis elektroniczny (login i hasło, by móc się zalogować i potwierdzić wniosek), dostęp na telefonie do e-maila.
TO TRZEBA WIEDZIEĆ!
WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE PRAKTYK ZAWODOWYCH
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2020 r poz. 295 ze zm.)
UWAGA Komunikat dla osób prowadzących DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ (indywidualne i grupowe praktyki)
Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Elblągu przypomina o konieczności aktualizacji praktyk polegającej na: aktualizacji danych tj. adres do korespondencji w księdze RPWDL i adres do doręczeń podany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej muszą być identyczne.
Weryfikacja zgodności ww. danych i wprowadzenie ewentualnych zmian jest obowiązkiem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu praktyki pielęgniarskiej/położniczej. Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Elblągu informuje, że powyższe zmiany powinny być wprowadzone do 1 września 2018 r., a wszelkie inne zmiany aktualizowane na bieżąco.
Nowelizacja ustawy o odpadach – 24 lipca 2018 r. mija termin złożenia wniosku o wpis do BDO
W związku z nowelizacją ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2018 r., poz. 992 ze zm.) pielęgniarki i położne prowadzące podmioty wykonujące działalność leczniczą, będący wytwórcami odpadów są zobowiązani do złożenia wniosku o wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami, prowadzonego przez marszałka województwa, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu (art. 50 ust. 1 pkt. 5 lit e w związku z art. 234 ustawy o odpadach). Rejestr ten stanowi integralną część Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Wniosek o wpis do rejestru należy złożyć w terminie do dnia 24 lipca 2018 r. Wniosek składa się przez wypełnienie formularza rejestrowego zamieszczonego na stronie internetowej : www.bdo.mos.gov.pl (zakładka: Wnioski do pobrania) oraz w formie papierowej.
Do wniosku o wpis, składanego w formie pisemnej, należy dołączyć oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do rejestru oraz oświadczenie potwierdzające, że dane zawarte w tych wnioskach są zgodne ze stanem faktycznym. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań
Do pobrania:
Wniosek o wpis nie podlega opłacie rejestracyjnej.
UWAGA NA OSZUSTWO
Do Biura Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Elblągu napływają od Indywidualnych Praktyk prowadzonych przez Pielęgniarki i Położne informacje o konieczności fakultatywnej opłaty za wpis do nieistniejącej ewidencji Centralnego Rejestru Przedsiębiorców i Firm w wysokości 290 ,00 zł.
Informujemy, iż firma wysyłająca wezwania do zapłaty podszywa się pod Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej (CEIDG), która jest jedynym rządowym spisem przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Wpis do tej ewidencji jest bezpłatny.
Prosimy nie dokonywać opłat na podstawie pism Centralnego Rejestru Przedsiębiorców i firm Aleje Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa.
Zagadnienia dotyczące praktyk zawodowych pielęgniarek i położnych regulują następujące akty prawne:
ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej
ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej
Zgodnie z art. 2.2 pkt 3 oraz art. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej pielęgniarki/położne mogą wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej na zasadach określonych w ustawie oraz przepisach odrębnych po wpisaniu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Działalność lecznicza pielęgniarki/położnej może być wykonywana w formie:
- jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka pielęgniarki/położnej, indywidualna praktyka pielęgniarki/położnej wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki/położnej, specjalistyczna praktyka pielęgniarki/położnej wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka pielęgniarki/położnej wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego na podstawie umowy z tym podmiotem lub indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki/położnej wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego na podstawie umowy z tym podmiotem,
- spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej jako grupowa praktyka pielęgniarek/położnych.
Działalność ta zwana jest „praktykami zawodowymi” i nie jest prowadzeniem podmiotu leczniczego.
Podmiot, który zamierza wykonywać działalność leczniczą jako podmiot leczniczy, składa organowi prowadzącemu rejestr (w przypadku pielęgniarek i położnych zainteresowanych prowadzeniem praktyki zawodowej w formie indywidualnej lub grupowej praktyki, organem tym jest okręgowa rada pielęgniarek i położnych właściwa dla miejsca wykonywania praktyki zawodowej przez pielęgniarkę/położną) wniosek o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz oświadczenie, o którym mowa w art. 100 ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Do wniosku osoba zainteresowana dołącza dokumenty potwierdzające spełnienie warunków wykonywania działalności leczniczej. Warunki te zostały wskazane dla każdej z form odrębnie. Działalność leczniczą można rozpocząć po uzyskaniu wpisu do rejestru z zastrzeżeniem art. 104 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Wpis do rejestru podlega opłacie.
FORMA SKŁADANIA WNIOSKU O WPIS DO REJESTRU
Zgodnie z art. 18.1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 września 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru (Dz.U. Nr 221, poz. 1319 ze zm.) od dnia 1 kwietnia 2013 r. wnioski o wpis do rejestru, zmianę wpisu do rejestru i wykreślenie z rejestru powinny być składane wyłącznie w postaci elektronicznej, z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2011 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz.1450 ze zm.) lub profilu zaufanego ePUAP, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
WIZYTACJE PRAKTYK ZAWODOWYCH
Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej okręgowa izba pielęgniarek i położnych jest uprawniona do wizytacji w celu oceny wykonywania zawodu przez pielęgniarkę lub położną w ramach praktyki zawodowej wpisanej do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej.
Wizytacja jest przeprowadzana przez pielęgniarki lub położne upoważnione przez okręgową radę pielęgniarek i położnych.
Procedura przeprowadzania wizytacji pielęgniarek lub położnych wykonujących zawód w ramach praktyki zawodowej wpisanej do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą określona została uchwałą Nr 26 VI Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych z dnia 8 grudnia 2011 r.